2025-10-05

DEBATA OKSFORDZKA

 

“Niewidzialni Świadkowie” – debata oksfordzką w VI LO w Toruniu
w ramach „Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej” - 2 października 2025 r.

 

2 października 2025 r. w VI Liceum Ogólnokształcącym im. Zesłańców Sybiru w Toruniu odbyła się debata oksfordzką pt. “Niewidzialni świadkowie”, podczas której zespół uczniów VI LO przeprowadził dyskurs z zesołem uczniów reprezentującym Zespół Szkół Samochodowych w Toruniu. Debata oksfordzka, która wpisuje się w kampanię Ministerstwa Edukacji Narodowej pn. Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej”, realizowanej w dniach od 29 września do 3 października 2025 r. oraz w „Kampanię Pozytywnej Reakcji. Razem przeciw przemocy”, której inicjatorem jest Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. W realizację wydarzenia zechciała się również włączyć Fundacja „Projekty Edukacyjne”, organizator Kujawsko-Pomorskiej Ligi Debat. Debatę swoją obecnością zaszczycili:

Pani Beata Sikorska Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty,

Pani Małgorzata Chudzińska - Toruńska Rzeczniczka Praw Uczniowskich, która reprezentowała Panią Dagmarę Zielińską, Zastępcę Prezydenta Miasta Toruniu i Panią Iwonę Muszyńską Dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Torunia.

Pani Monika Skałecka, starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.

Pani Matylda Skaza Członkini Fundacji „Projekty Edukacyjne”

Pani Monika Guzińska, dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych w Toruniu

Pan Zbigniew Matuszewicz, dyrektora VI Liceum Ogólnokształcącego im. Zesłańców Sybiru w Toruniu.

Opiekunami drużyn byli: Panią Alicja Gliwińska - drużyna z Zespołu Szkół Samochodowych w Toruniu i Pan Dariusz Rybacki - drużyna z VI Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu.

Sędziami debaty byli: Pani Klaudia Sulikowska-Szalska nauczycielka języka polskiego w VI LO oraz przedstawiciele uczniów ZSS Grzegorz Zydor i VI LO Oliwia Stodulska.

Pani Matylda Skaza Członkini Fundacji „Projekty Edukacyjne” pełniła funkcję marszałka debaty. Na wstępie Pani marszałek przypomniała zasady debaty, ogłosiła temat, przedstawiła mówców drużyny propozycji i opozycji.

W skład drużyny propozycji wchodzili: Mówca 1 Bogdan Świątek, Mówca 2 Adam Cimoch, Mówca 3 Paweł Trzciński, Mówca 4 Frank Stefaniak

W skład drużyny opozycji wchodzili: Mówca 1 Maciej Leźnicki, Mówca 2 Maciej Chmura, Mówca 3 Bartosz Urbanowicz, Mówca 4 Kinga Dziubiel

Drużyny w ramach debaty zmierzyli się z tezą: Młodzież powinna bardziej angażować się w przeciwdziałanie przemocy w szkole.

Drużyna propozycji uważała, że młodzież powinna bardziej angażować się w przeciwdziałanie przemocy. Poszczególni mówcy podawali argumenty merytoryczne, wynikające z badań medycznych, psychologicznych, statystycznych. Podkreślali, że bierność prowadzi do zwiększenia zjawiska przemocy i dotyka nie tylko ofiary, ale także niewidzialnych świadków odbijając się na ich bezpieczeństwie fizycznym i psychicznym.

Drużyna opozycji, uważała, że młodzież nie jest przygotowana do angażowania się w przeciwdziałanie przemocy, ponieważ nie ma ona odpowiednich kompetencji  w zakresie udzielania pomocy ofiarom. Nie ma narzędzi prawnych, nie można obciążać jej psychiczne w, w tym zakresie, a zawłaszcza w przypadku negatywnych skutków udzielania tej pomocy, nie można narażać jej na zagrożenia wynikające z ingerencji w zjawiska przemocy. Mówcy opozycji uważali, że działania związane z przeciwdziałaniem przemocy należą do dorosłych, szkoły i instytucji państwa. Należy wzmocnić te instytucje. Wskazali oni ,że młodzież, nie powinna być obojętna na przemoc i powinna informować dorosłych rodziców, szkołę o aktach przemocy, ale podkreślono, że działania wynikające z  przeciwdziałania przemocy powinny być podejmowane prze dorosłych.

Po zakończeniu wystąpień mówców, kiedy sędziowie udali się na naradę. Zapytano publiczność czy młodzież powinna przeciwstawiać się przemocy. Zdecydowana większość odpowiedziała tak. Nie było wątpliwości krzywdzonym należy pomagać i przeciwstawiać się złu.

Przed ogłoszeniem werdyktu Pani Marszałek podkreśliła duży wkład uczestników w przygotowanie się do debaty, metryczność ich argumentów. Debata oksfordzka rządzi się swoimi prawami i skład sędziowski musi wskazać zwyciężę i pokonanego. Werdykt zapadł jednogłośnie. Zwyciężyła drużyna opozycji, czyli dożyna VI LO. Gratulujemy zwycięstwa. Brawo. Dziękujemy drużynie propozycji – drużynie ZSS. .

Pani Kurator podkreśliła, że wszyscy powinniśmy angażować się w przeciwdziałanie przemocy. Werdykt okazał się inny, zdecydowała umiejętność stawiania kontrargumentów popartych faktami i logiką, a także umiejętności krasomówcze. Pani Kurator podkreśliła, że ważnym elementem tej debaty jest głos uczniów, którzy tak ważny problem przedstawiają ze swojej perspektywy

Dyrektor VI LO podkreśli, ze rozumie zasady debaty, ale w życiu nie ma tylko bieli i czerni, występuje całą gam szarości, która nakazuje nam wszystkim, uczniom i pracownikom szkoły angażowanie się w przeciwdziałania przemocy.

Za udział w debacie dziękujemy drużynom VI LO i ZSS w Toruniu, nauczycielom opiekunom, Pani Marszałek a także przybyłym gościom i publiczności – uczniom VI LO i ZSS.

Ta debata okazała się cennym doświadczeniem – poruszono arcyważny problem współczesnej polskiej szkoły, uczyliśmy się wszyscy prezentować nasze stanowisko, słuchać, stawiać kontrargumenty i przyznawać racje stronie przeciwnej.

Partnerzy